Logo Tabet

Jak wykonuje się regenerację pasów startowych na lotniskach?

Jednym z kluczowych elementów każdego lotniska jest pas startowy. To właśnie na nim samolot wiele razy dziennie przemieszcza się z olbrzymią prędkością, aby rozpocząć lot ku niebu. 

Bezpieczne lądowanie dzięki doskonałej kondycji pasa startowego

Podczas lądowania lub startu samolot narażony jest na różnego rodzaju siły i obciążenia dynamiczne, wynikające zarówno z samej budowy maszyny, jak i jej interakcji z powierzchnią pasa startowego. To właśnie wtedy najbardziej newralgiczne są deformacje nawierzchni, które mogą powodować utratę kontroli nad maszyną lub nawet katastrofy lotnicze. Dlatego też skrupulatna konserwacja i okresowa regeneracja nawierzchni to podstawa dbałości o wysoki poziom bezpieczeństwa na lotniskach.

Najczęstsze uszkodzenia pasów startowych na lotniskach

Uszkodzenia nawierzchni pasów startowych, które mają wpływ na wzrost ryzyka wystąpienia trudnych do przewidzenia zdarzeń są bardzo różne. Najpopularniejsze z nich to: łuszczenie się asfaltu, powstanie pęknięć, odklejanie się warstw materiału nawierzchni, tworzenie się dziur czy osiadanie gruntów. Przyczyną takich uszkodzeń są m.in. zmieniające się warunki atmosferyczne, intensywne użytkowanie pasa oraz błędy przy jego budowie.

Regeneracja pasów startowych na lotniskach – proces i technologie

Regeneracja pasa startowego to złożony proces, który wymaga odpowiedniego przygotowania i dostosowania technologii do regenerowanych nawierzchni. Pierwszym krokiem jest dokładna inspekcja pasa startowego w celu identyfikacji problemów i odpowiedniego zaplanowania działań naprawczych. Następnie przystępuje się do pracy nad uszkodzonym obszarem. Najczęściej wykorzystuje się do tego maszyny i techniki między innymi szlifowanie betonu, układanie nowych warstw materiału czy naprawa pęknięć specjalistycznymi masami. Wszystko zależy od diagnozy, jak również specyfiki danego lotniska.

Jednym z kluczowych elementów jest również właściwe utrzymanie bieżącej infrastruktury oraz długofalowe planowanie eksploatacji pasa startowego. Regeneracja to proces, który może wiązać się z trudnościami logistycznymi i dużym nakładem pracy, ale to właśnie dzięki niemu lotniska mogą funkcjonować na najwyższym poziomie bezpieczeństwa, oferując pasażerom komfort podczas przygód w niebie.

Wróć do bloga

Przykładowe realizacje

nacinanie pod dylatacje
Nacinanie pod dylatacje w Warszawie

Nacinanie wykonaliśmy na powierzchni 180 m2.

Wycinanie i wykuwanie stropu w Szczecinie
Wycinanie i wykuwanie stropu w Szczecinie

Prace budowlane na powierzchni 120 m2.

Nacinanie posadzki w Rawiczu
Nacinanie posadzki w Rawiczu

Nacinanie posadzek o powierzchni 1250 m2 dla hodowców bydła.


Do kogo skierowane są nasze usługi?

Jesteśmy otwarci na każde zlecenie związane z mechaniczną obróbką betonu oraz pozbyciem się zniszczonych nawierzchni. Realizujemy usługi dla firm, które chcą odnowić np. hale produkcyjne. Równie rzetelnie potraktujemy zlecenie na nacinanie podłoża w gospodarstwie rolnym czy też na zerwanie nawierzchni sportowej w obiekcie użyteczności publicznej. Każdy Klient może liczyć z naszej strony na poważne, indywidualne potraktowanie jego zlecenia. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami naszej oferty.

Logo Tabet
  • TaBet Group Sp.z.o.o.

  • 48-200 Prudnik, ul. Włoska 11

  • NIP: 755 19 39 053